Digitalisering van Kazou

We werkten afgelopen tijd aan een digitaal kompas. Dat is een richtingaanwijzer en bewaker van de richting naar een digitaal sterke toekomst. Het biedt nu en in de toekomst een houvast voor keuzes die op digitaal vlak door de organisatie gemaakt worden.

Het is vergelijkbaar met een digitaal beleidsplan en bestaat uit volgende onderdelen:

  • Je digitale toekomstbeeld als organisatie: Waar wil je binnen vijf jaar op digitaal vlak staan?

  • Je digitale strategie: vergelijk het met strategische doelstellingen in het beleidsplan.
    Het is de concretisering van je toekomstbeeld.

  • Je digitale roadmap: Je plan om van as-is naar to-be te geraken, met mijlpalen, timing, …
    Vergelijk het met operationele doelstellingen in beleidsplan.

Vanuit je kompas wordt jaarlijks een actieplan opgemaakt met digitale acties voor het komende jaar. Wat gaan we in het komende jaar op digitaal vlak doen?

De 6 focuspunten

Vanuit het toekomstbeeld en de noden die door de verschillende actoren aangegeven werden, vormt zich een leidraad om invulling te geven aan bepaalde digitale oplossingen.

Deze kunnen geconcretiseerd en omschreven worden, in enkele duidelijke digitale focuspunten:

  • Kazou heeft voor alle medewerkers (= vrijwilligers & beroepskrachten) één centraal werkinstrument om efficiënt te werken.
     
  • De digitale omgeving van Kazou ondersteunt zowel de vakantiewerking als de continue werking.
     
  • Kazou zorgt voor eenvoudige uitwisseling van informatie tussen actoren, dankzij stimulatie van self service en een vlotte doorstroming van data doorheen Kazou.
     
  • Kazou bouwt doelgericht correcte en actuele data over de actoren van Kazou en hun handelingen op.
     
  • Kazou heeft correcte en actuele rapportage over de werking van Kazou die gedeeld wordt met relevante actoren.
     
  • Kazou zet ook digitaal in op de retentie (= behoud) van deelnemers en vrijwilligers.